Skoči na glavno vsebino
07 49 92 550 info@sicbrezice.si
Select Page

V četrtek, 17. 4. 2025, smo se v okviru aktivnosti programa EPAS udeležili razprave pod naslovom »Če bi jaz odločal/-a o digitalizaciji in umetni inteligenci«, ki je potekala na Škofijski gimnaziji v Vipavi. Mlade ambasadorke in ambasadorji Evropskega parlamenta so predstavili svoje poglede, ideje in predloge za pametno, varno in vključujočo rabo digitalnih tehnologij in umetne inteligence v Evropski uniji. Dijaki so razpravljali o svojih predlogih z evropskima poslancema Zalo Tomašič in Matjažem Nemcem. V pogovoru in odprtem dialogu so dijakinje in dijaki 12 srednjih šol predstavili svoje vizije in ideje o oblikovanju teh področij. Razprava je spodbudila razmišljanje, odprti dialog in aktivno sodelovanje.  

Naša skupina EPAS je pripravila štiri predloge o digitalizaciji in umetni inteligenci. Dijaka ambasadorja Lina Černoga in Erik Vidmar sta naše predloge predstavila na razpravi.

1. PREDLOG: Izobraževanje o digitalnem državljanstvu

Svet, v katerem bomo živeli v prihodnosti, se neizogibno spreminja v digitalnega. Digitalna preobrazba pa zelo vpliva na naše življenje in oblikovanje družbenih vrednot. V dobi umetne inteligence postaja vedno bolj pomembno tudi digitalno državljanstvo. Digitalni državljan je državljan, ki uporablja tehnologijo odgovorno, spoštljivo in varno. V svetu, kjer umetna inteligenca ustvarja vsebine, priporoča informacije in vpliva na naše odločitve, moramo znati kritično razmišljati ter preverjati vire. Danes imamo vsi digitalni državljani odgovornost, da tehnologijo uporabljamo varno in etično. Kot digitalni državljani imamo mladi v prihodnosti nalogo in odgovornost, da ustvarjamo varno digitalno okolje.  Naš predlog se navezuje na pomembnost izobraževanja mladih o tem, kako uporabljati tehnologijo na odgovoren ter varen način. Z ustreznim izobraževanjem in ozaveščanjem lahko mladi postanemo aktivni ter odgovorni digitalni državljani, ki se zavedamo pomena varnosti ter zaščite v digitalnem svetu. Menimo, da umetna inteligenca ne sme nadomestiti človeške presoje ter razmišljanja, zato je zelo pomembno, da jo znamo uporabljati kot orodje in ne kot nadomestek za lastno razmišljanje.

2. PREDLOG: Kako postanemo učinkoviti digitalni državljani?

Predlagamo uvedbo novega šolskega predmeta ali vsebin Digitalno državljanstvo. Svet Evrope je leto 2025 razglasil za Evropsko leto izobraževanja o digitalnem državljanstvu. Da bi postali učinkoviti digitalni državljani, moramo razumeti, kako uporabljati digitalna orodja, brskati po spletnih platformah in kritično ocenjevati digitalno vsebino. Digitalno državljanstvo pomeni odgovorno, etično in zavestno udejstvovanje posameznika v digitalnem prostoru. Predlagamo nov šolski predmet Digitalno državljanstvo, ki bi učencem pomagal razumeti, kako postati odgovorni uporabniki digitalnega sveta, se izogibati nevarnostim, razvijati kritično razmišljanje in spoštovati etična načela. Naučili bi se učinkovitih načinov, kako zaščititi svojo zasebnost, kako prepoznati zlorabe in kako prispevati k bolj pravičnemu in varnemu digitalnemu svetu. Mladi nismo le pasivni uporabniki digitalnih orodij, ampak tudi ustvarjalci vsebin in oblikovalci prihodnosti. Digitalno državljanstvo je tudi aktivna državljanska vloga v svetovni skupnosti, kjer lahko mladi pomembno prispevamo k ustvarjanju bolj varnega ter vključujočega digitalnega okolja.

3. PREDLOG: Etični vidik in ustrezen nadzor nad uporabo umetne inteligence

Umetna inteligenca je orodje, ki ima neverjeten potencial, da izboljša naš svet, vendar zahteva odgovorno in etično uporabo. Čeprav umetna inteligenca prinaša veliko koristi, pa je zelo pomembno, da postavimo jasna pravila in omejitve pri njeni uporabi. Potrebujemo zakone, ki ščitijo zasebnost ljudi in preprečujejo zlorabo osebnih podatkov. Prav tako moramo preprečiti širjenje lažnih novic, manipulacije z informacijami ali uporabo umetne inteligence za ustvarjanje nevarnih vsebin. Za zagotovitev varnega digitalnega okolja je ključnega pomena, da so algoritmi umetne inteligence transparentni in pod strogim nadzorom. To pomeni, da je treba razviti etična pravila in regulacije, ki preprečujejo zlorabe in zagotavljajo zaščito uporabnikov pred negativnimi vplivi tehnologije. Umetna inteligenca mora vedno služiti človeku, zato je ključno, da jo razvijamo odgovorno, s spoštovanjem etike, človekovih pravic in demokratičnih vrednot. Vključuje spoštovanje drugih, zaščito zasebnosti, etično ravnanje in kritično razmišljanje, saj le tako lahko ustvarimo varno ter vključujočo digitalno okolje, kjer tako vsak posameznik prispeva k pozitivnim spremembam v družbi.

4. PREDLOG: Učinkovite prednosti uporabe umetne inteligence v kmetijstvu in zdravstvu

Umetna inteligenca postaja orodje, ki lahko izboljša skoraj vsak vidik našega življenja. Predlagamo učinkovito uporabe umetne inteligence v kmetijstvu in zdravstvu.

V kmetijstvu ima umetna inteligenca pomembno vlogo, saj prispeva k varnejši, učinkovitejši in okolju prijaznejši pridelavi hrane. S pomočjo pametnih senzorjev in analiz podatkov lahko kmetje natančno spremljajo stanje pridelkov, vlago v tleh in vremenske razmere. Pametni roboti lahko opravljajo naloge, kot so sejanje ali pobiranje pridelkov, kar razbremeni ljudi in omogoči bolj trajnostno kmetovanje.  V zdravstvu bi umetna inteligenca pomagala zdravnikom pri hitrejšem in natančnejšem postavljanju diagnoz, še posebej pri zgodnjem odkrivanju bolezni. Prav tako lahko pomaga pri razvoju novih zdravil in načrtovanju individualnega zdravljenja. V prihodnosti bodo pametni asistenti pomagali bolnikom – spremljali bodo njihov srčni utrip, krvni tlak ali sladkor v krvi ter bolnike pravočasno opozorili na nevarnosti. Tako bo postala zdravstvena oskrba dostopnejša in učinkovitejša.

Razprava in pogovor je mlade in udeležence seznanila z različnimi predlogi in idejami glede digitalizacije naše družbe in uporabe umetne inteligence. Posebno pozornost bo v prihodnosti potrebno nameniti odgovornemu ravnanju, kritičnemu razmišljanju in presojanju.

Mentorica: Mojca Ogorelc, prof.

Strokovno izobraževalni center Brežice

Foto: Strokovno izobraževalni center Brežice

(Skupno 7 obiskov, današnjih obiskov 7)

Orodna vrstica za dostopnost